Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζουμε θέματα που αφορούν το google penalty, δηλαδή την τιμωρία που επιβάλλει το google σε όσους παραβιάζουν τους κανόνες.
Αποφύγετε το σπαμ και τη χειραγώγηση μηχανών αναζήτησης
Εφόσον υπάρχει αναζήτηση, θα υπάρχουν και προσπάθειες χειραγώγησης των μηχανών αναζήτησης. Θα υπάρχει και spam. Ως spam θεωρείται η δημιουργία σελίδων που είναι σχεδιασμένες με σκοπό να φουσκώνουν τεχνητά τις κατατάξεις ή να καταχρώνται τους αλγόριθμους κατάταξης.
Το διακύβευμα είναι υψηλό. Η κατάταξη του ιστοτόπου μιας επιχείρησης στην πρώτη θέση των αποτελεσμάτων για δημοφιλείς λέξεις, όπως π.χ. «γυναικεία παπούτσια», θα αποφέρει στην επιχείρηση κέρδος αρκετές χιλιάδες ευρώ ημερησίως. Αυτός είναι ο λόγος που γίνονται τόσο μεγάλες προσπάθειες για τη χειραγώγηση των μηχανών αναζήτησης.
Το google πλέον είναι αρκετά έξυπνο για να το ξεγελάσετε
Εμείς προφανώς δεν συνιστούμε τη χρήση τακτικών spam. Αλλά για να βοηθήσουμε τον μεγάλο αριθμό των SEO που ζητούν βοήθεια όταν στις ιστοσελίδες τους επιβληθούν κυρώσεις, αξίζει να επανεξετάσουμε ορισμένους από τους παράγοντες τους οποίους χρησιμοποιούν οι μηχανές για τον εντοπισμό των spam.
Σε γενικές γραμμές, αυτό που πρέπει να προσέχουμε είναι να γράφουμε πρωτότυπο, χρήσιμο και ενδιαφέρον περιεχόμενο. Πρέπει ο επισκέπτης να έχει κάποιους λόγους για να επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας. Αν παίρνουμε περιεχόμενο από άλλες ιστοσελίδες, τότε πρέπει να προσθέσουμε κάτι δικό μας, κάτι πρωτότυπο. Όπως, για παράδειγμα, πρωτότυπες κριτικές και πρωτότυπο σχολιασμό.
Ως παράδειγμα κακής ποιότητας μπορούμε να αναφέρουμε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στο οποίο έχουμε αντιγράψει όλα τα προϊόντα από κάποιο άλλο ηλεκτρονικό κατάστημα.
Ως καλής ποιότητας περιεχόμενο μπορούμε να αναφέρουμε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στο οποίο ναι μεν έχουμε αντιγράψει όλα τα προϊόντα από τη σελίδα του κατασκευαστή, αλλά προσθέσαμε δικά μας σχόλια, δικές μας κριτικές και συμβουλές. Πρόκειται για μια δημιουργική αντιγραφή.
Αυτή η τεχνική μας δίνει και ένα μέτρο ποιότητας κατασκευής eshop. Όταν κάνουμε δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος καλό θα είναι να έχουμε στο μυαλό μας τους ανταγωνιστές, αλλά και όλους όσους θέλουν με τον αλφα ή το βητα τρόπο να πάρουν κομμάτι της πίτας στην αγορά που κινούμαστε. Όσοι θελήσουν να κάνουν αντιγραφή προϊόντων θα επιλέξουν το ηλεκτρονικό κατάστημα με την πληρέστερη παρουσίαση προϊόντων. Εάν εμείς έχουμε δημιουργήσει το καλύτερο e-shop στον κλάδο μας, τότε όλοι όσοι αντιγράφουν προίόντα θα επιλέξουν εμάς. Συνεπώς με την κατασκευή ενός εξαιρετικού ηλεκτρονικού καταστήματος που διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό και κάνει τη διαφορά. Εδώ μπορείτε να ενημερωθείτε για την κατασκευή eshop.
Η ίδια νοοτροπία ισχύει και κατά την κατασκευή ιστοσελίδας. Η δημιουργία μιας εξαιρετικής ιστοσελίδας στην οποία θα υπάρχει εξαιρετικό περιεχόμενο είναι το πρώτο βήμα για την επιτυχή προώθηση αυτής. Μια καλή τεχνική που μπορούμε να εφαρμόσουμε κατά τη δημιουργία site είναι να τοποθετήσουμε τις κατάλληλες κατηγορίες άρθρων. Αυτό αποτελεί την καλύτερη υποδομή ώστε να ανεβάζουμε ποιοτικό περιεχόμενο όταν ξεκινήσει η λειτουργία της ιστοσελίδας. Αποτελεί μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους για την οποία μπορούμε να μεριμνήσουμε όταν κάνουμε κατασκευή ιστοσελίδων.
Σπαμ προερχόμενο από μεμονωμένες σελίδες
Οι μηχανές αναζήτησης εκτελούν ανάλυση spam μεταξύ επιμέρους σελίδων και ολόκληρων δικτυακών τόπων (τομέων).46 Θα εξετάσουμε πρώτα πώς αξιολογούν τις πρακτικές χειραγώγησης σε επίπεδο διεύθυνσης URL.
Υπερβολική χρήση των λέξεων κλειδιών
Η υπερβολική χρήση της λέξης κλειδιού σε μια ιστοσελίδα δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα ως προς την κατάταξη της σελίδας σε υψηλότερη θέση. Οι μηχανές ανζήτησης είναι πλέον αρκετά έξυπνες για να αναγνωρίσουν την υπερβολική χρήση των λέξεων κλειδιών. Η τεχνική αυτή όχι μόνο είναι αναποτελεσματική, αλλά επιπλέον θα δημιουργήσει και πολύ αρνητική εμπειρία στο χρήστη.
Η σάρωση μιας σελίδας για γέμισμα με λέξεις-κλειδιά δεν είναι τρομερά δύσκολη και οι αλγόριθμοι του Google εύκολα αναγνωρίζουν παρόμοια πρότυπα επανάληψης. Είναι πολύ σημαντικό να μη γεμίζουμε τη σελίδα με λέξεις άσχετες μεταξύ τους. Αυτό οδηγεί σε αρνητική εμπειρία για τον χρήστη και θα έχει αρνητικές συνέπειες για την κατάταξη της σελίδας.
Αυτή η τεχνική χρησιμοποιήθηκε συστηματικά από όσους έκανα αρνητικό seo, ή αλλιώς negative seo. Η google κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες και έχει περιορίσει πολύ το αρνητικό seo.
Για παράδειγμα, είναι αδύνατον μια σελίδα να περιέχει ταυτόχρονα και ιατρικές συμβουλές και προβλέψεις για το στοίχημα και οδηγίες για το σέρβις του αυτοκινήτου, και επιλεγμένους προορισμούς καλοκαιρινών διακοπών. Δεν είναι φυσιολογικό. Θυμηθείτε ότι στοχεύουμε στον άνθρωπο-επισκέπτη και όχι σε έναν αλγόριθμο απευθείας. Γι’ αυτό και σας προτρέπουμε, σε σημείο εμμονής, να γράφετε περιεχόμενο που ενδιαφέρει τον επισκέπτη, εστιασμένο σε ένα θέμα κάθε φορά.
Σε προηγούμενο κεφάλαιο σας είχαμε δώσει ένα παράδειγμα μη φυσιολογικού κειμένου, το οποίο προφανώς γράφτηκε για να εξαπατήσει τη μηχανή αναζήτησης. Εδώ θα αναφέρουμε ακόμη έναν τρόπο προσπάθειας «ξεγελάσματος» του Google.
Mεταφράσεις κειμένων αγγλικών από εργαλεία όπως το Google translate, στις οποίες εμβόλιμα υπεισέρχονται οι προς στόχευση λέξεις-κλειδιά. Το αποτέλεσμα είναι ένας αχταρμάς συντακτικός, νοηματικός και λογικός.
Ξέρετε ότι η μετάφραση κειμένων είναι κάτι που συμβουλεύουμε. Όχι όμως με αυτοματοποιημένα εργαλεία, που παράγουν πολλές φορές ακατανόητο αποτέλεσμα για τον τελικό χρήστη. Δώστε κείμενα προς μετάφραση αν θέλετε, και φυσικά μπορείτε να τα επιμεληθείτε εσείς αργότερα. Μην ξεχνάτε ποτέ τη βασική συμβουλή μας, που πρέπει να συνοδεύει κάθε προωθητική σας ενέργεια: ΜΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΤΕ ΝΑ ΕΞΑΠΑΤΗΣΕΤΕ ΤΗΝ GOOGLE. ΕΙΠΑΜΕ, ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΦΕΝΤΙΚΟ.
Για την ακρίβεια όταν κάνετε προώθηση ιστοσελίδων καλό θα είναι να αποφύγετε κάθε ενέργεια που αντιτίθεται στις οδηγίες της google. Η google επαναλαμβάνει συνεχώς οτι ο μη αυθόρμητο περιεχόμενο θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην προώθηση της σελίδας σας. Το ίδιο αναφέρει για την αντιγραφή περιεχομένου. Για να προωθήσετε ένα site οτιδήποτε άλλο εκτός από την παραγωγή πρωτογενούς ποιοτικού περιεχομένου είναι άνευ σημασίας. Καλό είναι “να πηγαίτετε με το σταυρό στο χέρι” εάν θέλετε να επιτύχετε πραγματικά ουσιώθη αποτελέσματα στην προώθηση ιστοσελίδων.
Οι τεχνικές προώθησης ιστοσελίδων έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα όταν χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή ηλεκτρονικού φαρμακείου. Διότι εδώ μιλάμε για έναν από τους πιο απαιτητικούς τομείς της αγοράς. Εάν καταφέρουμε κα κατασκευάσουμε ηλεκτρονικό φαρμακείο το οποίο να διαφέρει από τα υπόλοιπα τότε έχουμε κάνει το σημαντικότερο βήμα για να διεισδύσουμε σε μια από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές. Για παράδειγμα εάν τα πολλά ηλεκτρονικά φαρμακεία αντιγράφουν περιγραφές προϊόντων από το ηλεκτρονικό φαρμακείο που κατασκευάζουμε εμείς, τότε αυτό αποτελεί τη σημαντικότερη ψήφο εμπιστοσύνης. Όσοι θέλετε να παίξετε δυνατά σε αυτή την αγορά τότε καλό θα είναι να εμπιστευθείτε τους ειδικούς στην κατασκευή ηλεκτρονικού φαρμακείου.
Δημιουργία συνδέσμων με τρόπο μη αυθόρμητο
Όπως αναφέρθηκε πολλές φορές σε προηγούμενες ενότητες, η google επιδιώκει τη δημιουργία συνδέσμων με αυθόρμητο τρόπο. Η δημιουργία συνδέσμων με μη αυθόρμητο τρόπο θεωρείται web spam. Σε αυτή την περίπτωση η google θεωρεί ότι επιχειρείται χειραγώγηση της μηχανής αναζήτησης και δημιουργεί αλγορίθμους για να αποθαρρύνει τη δημιουργία τέτοιου είδους συνδέσμων.
Στη συνέχεια πασουριάζουμε κάποιες συνηθισμένες περιπτώσεις δημιουργίας συνδέσμων με μη αυθόρμητο τρόπο:
• Αμοιβαία ανταλλαγή συνδέσμων: Υπάρχουν πολλοί ιστότοποι από τους οποίους είναι εύκολο να λάβετε backlink με μοναδική προϋπόθεση να τοποθετήσετε στο δικό σας ιστότοπο αντίστροφο σύνδεσμο. Πολλοί ιστότοποι δημιουργήθηκαν με αποκλειστικό σκοπό την αμοιβαία ανταλλαγή συνδέσμων. Η google πλέον αναγνωρίζιε εύκολα αυτή την τακτική και την τιμωρεί.
• Δίκτυα συνδέσμων: Αυτά περιλαμβάνουν «φάρμες συνδέσμων» και «δίκτυα συνδέσμων», όπου πλαστές ή χαμηλής αξίας ιστοσελίδες κατασκευάζονται ή διατηρούνται καθαρά ως πηγές συνδέσεων, για να φουσκώνουν τεχνηέντως τη δημοτικότητα του ιστοτόπου στον οποίο δείχνουν. Οι μηχανές τα καταπολεμούν αυτά με την ανίχνευση των συνδέσεων μεταξύ των καταχωρίσεων των ιστοτόπων, τις επικαλύψεις συνδέσμων και άλλες μεθόδους, που στοχεύουν σε κοινές τακτικές συστημάτων συνδέσμων.
• Μην πληρώνετε για τη δημιουργία συνδέσμων: Εκείνοι που επιδιώκουν να κερδίσουν υψηλότερες βαθμολογίες αγοράζουν συνδέσεις από ιστοτόπους και σελίδες που είναι πρόθυμες να τοποθετήσουν έναν σύνδεσμο με αντάλλαγμα χρήματα. Αυτά μερικές φορές εξελίσσονται σε μεγαλύτερα δίκτυα αγοραστών και πωλητών συνδέσμων. Παρόλο που οι μηχανές δουλεύουν σκληρά για να τους σταματήσουν (η Google ειδικότερα έχει λάβει αυστηρά μέτρα), τα δίκτυα αυτά επιμένουν.
Είναι σχεδόν αδύνατον να αποφύγουμε την αγορά συνδέσμων. Πρέπει όμως να είμαστε επιλεκτικοί και να λειτουργούμε με μέτρο και σύνεση. Γι’ αυτό πρέπει να φροντίζουμε, όταν αυτό γίνεται, να γίνεται με τρόπο που δείχνει απολύτως φυσιολογικός και αυθόρμητος, ώστε να μην έρχεται καθόλου σε αντίθεση με την πολιτική της Google κατά τρόπο ώστε οι σύνδεσμοι αυτοί να δείχνουν φυσικοί σύνδεσμοι. Για να δείχνουν φυσικοί οι σύνδεσμοι, πρέπει να διαθέτουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Οι φυσικοί σύνδεσμοι δεν πρέπει να οδηγούν σε σελίδες προϊόντων.
• Οι φυσικοί σύνδεσμοι δεν πρέπει να έχουν το βέλτιστο κείμενο-άγκυρα (anchor text).
• Οι φυσικοί σύνδεσμοι πρέπει να βρίσκονται μέσα σε περιεχόμενο, το οποίο έχει μεγάλη σχέση με τη σελίδα προορισμού.
Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι μια εταιρεία παράγει ποιοτικό περιεχόμενο. Τότε οι σύνδεσμοι θα πρέπει να κατευθύνονται προς αυτό το ποιοτικό περιεχόμενο και όχι προς τις σελίδες των προϊόντων. Αν υπάρχουν πολλοί σύνδεσμοι προς σελίδες προϊόντων, και όχι προς σελίδες περιεχομένου, τότε αυτό δεν είναι φυσικό.
Χαμηλής ποιότητας σύνδεσμοι:
Πρόκειται για μια συχνή μέθοδο χειραγώγησης, που χρησιμοποιείται από πολλούς στον τομέα SEO. Ένας μεγάλος αριθμός των pay-for-placement (πληρωμή-για-τοποθέτηση) καταλόγων στο δίκτυο υπάρχουν για να εξυπηρετούν αυτή την αγορά και να περνούν οι ίδιοι ως νόμιμοι, με διάφορους βαθμούς επιτυχίας.
Η Google λαμβάνει συχνά δράση εναντίον αυτών των ιστοτόπων μειώνοντας το PageRank τους.
Υπάρχουν πολύ περισσότερες τακτικές κατασκευής χειριστικών συνδέσεων, που οι μηχανές αναζήτησης έχουν αναγνωρίσει. Στις περισσότερες περιπτώσεις, έχουν βρεθεί αλγοριθμικές μέθοδοι για τη μείωση των επιπτώσεών τους. Καθώς νέα συστήματα spam αναδύονται, οι μηχανικοί θα συνεχίσουν να τα πολεμούν με στοχευμένους αλγόριθμους και τη συμβολή ανθρώπων που ασκούν έλεγχο. Η Google δέχεται αναφορές από ανθρώπους και έχει πλήθος ειδικών που ελέγχουν τυχαία δείγματα στον κυβερνοχώρο. Ακόμη και αν «ξεγελάσετε», παροδικά πάντα, έναν αλγόριθμο, στο τέλος θα δείτε κόκκινη κάρτα από έναν άνθρωπο!
Απόκρυψη
Μια βασική αρχή των κατευθυντήριων γραμμών των μηχανών αναζήτησης είναι να δείξει το ίδιο περιεχόμενο στους ανιχνευτές της μηχανής που θα δείχνατε σε έναν άνθρωπο-επισκέπτη. Αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, να μην κρύψει κείμενο στον κώδικα HTML της ιστοσελίδας σας που ένας κανονικός επισκέπτης δεν μπορεί να δει.
Όταν αυτή η κατευθυντήρια γραμμή δεν τηρείται, οι μηχανές το αποκαλούν «απόκρυψη» και αναλαμβάνουν δράση για να αποτρέψουν αυτές τις σελίδες από το να καταταχθούν στα αποτελέσματά τους.
Η απόκρυψη μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους και για διάφορους λόγους, θετικούς και αρνητικούς. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι μηχανές μπορεί να αφήσουν πρακτικές που είναι ουσιαστικά απόκρυψη να περάσουν, διότι συμβάλλουν σε μια θετική εμπειρία για τον χρήστη.
Ακολουθούν παραδείγματα χρησιμοποίησης του cloacking, χωρίς αυτό να οδηγεί σε penalty από την Google:
• Ένα παράδειγμα είναι η παρουσίαση διαφορετικής σελίδας για μέλη και μη μέλη, όπου τα μέλη μπορούν να βλέπουν πλήρες περιεχόμενο, ενώ τα μη μέλη βλέπουν απλώς τους τίτλους των άρθρων.
• Ένα δεύτερο παράδειγμα είναι η περίπτωση που απαιτείται από τον χρήστη να επιλέξει τη γλώσσα στην οποία θέλει να βλέπει το περιεχόμενο (επιλογή γλώσσας). Οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να προχωρήσουν χωρίς να επιλέξουν διεύθυνση προορισμού.
• Ένα τρίτο παράδειγμα είναι η παρουσίαση διαφορετικού περιεχομένου ανάλογα με τη χώρα από την οποία βλέπει κάποιος τον ιστότοπο, όπως άλλωστε κάνει και το ίδιο το Google.
• Ένα τέτατο παράδειγμα είναι η παρουσίαση περιεχομένου διαφορετικού για κάθε επισκέπτη, ανάλογα με τις αγορές τις οποίες έχει πραγματοποιήσει στο παρελθόν.
Μην επιδιώκετε να πάρετε συνδέσμους από σελίδες κακής ποιότητας
Οι μηχανές αναζήτησης έχουν τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν ποιες ιστοσελίδες περιέχουν κακής ποιότητας περιεχόμενο ή κάνουν αντιγραφή περιεχομένου. Για παράδειγμα ιστοσελίδες με διαφημιστικό περιεχόμενο, διπλό περιεχόμενο και δυναμικό περιεχόμενο. Το περιεχόμενο αυτών των ιστοσελίδων έχει ασήμαντη αξία. Και οι σύνδεσμοι που προέρχονται από αυτές τις ιστοσελίδες έχουν ασήμαντη αξία. Δεν έχει νόημα να κερδίζετε συνδέσμους προερχόμενους από κακής ποιότητας ιστοσελίδες.
Μέσω της ενημέρωσης Panda το 2011 η Google πήρε δραστικά μέτρα για τον περιορισμό του χαμηλής ποιότητας περιεχομένου στο διαδίκτυο.
Βιβλίο προώθησης ιστοσελίδων
Όλες οι πληροφορίες που αφορούν google πεναλτι αναφέρονται αναλυτικά στο βιβλίο προώθησης ιστοσελίδων. Το βιβλίο έχει τίτλο “Πώς να είστε στην πρώτη σελίδα του Google” και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φυλάτος. Η συγγραφική ομάδα αποτελείται από τους Αγγελάκη Άννα, Δαβαλά Αθανάσιο και Μπαλατσούκα Νικόλαο. Εδώ μπορείτε να προμηθευθείτε το βιβλίο πώς να είστε στην πρώτη σελίδα του Google.
[…] Στη συνέχεια παρουσιάζουμε κάποιες από τις αιτίες που μπορεί να οδηγήσουν σε google penalty. Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τους κινδύνους τιμωρίας από τη google τότε δεν έχετε παρά να διαβάσετε το άρθρο μας που ανφέρεται αποκλειστικά στους κινδύνους google penalty. […]