προβλήματα στην κατασκευή ιστοσελίδων

Κάθε άνθρωπος που ξεκινάει να φτιάξει μια ιστοσελίδα θα ήθελε για την επιχείρησή του την ιδανική ιστοσελίδα. Το πρώτο βήμα είναι να πάει σε μια εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων και να ζητήσει να του τη φτιάξουν. Και υποθέτει ότι σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα λίγων εβδομάδων θα παραλάβει τον τέλειο ιστότοπο, όπως ακριβώς τον έχει ονειρευτεί.

Web design

Μια κατασκευή ιστοσελίδας συνήθως στηρίζεται σε κάποιο πρότυπο, το λεγόμενο template ή αλλιώς theme. Κάθε web designer ξέρει πώς να βρει το καλό πρότυπο. Υπάρχουν πολλές εταιρείες κατασκευής προτύπων, στο εξωτερικό. Το web design από εκεί ξεκινάει. Η αγορά ενός προτύπου σπάνια κοστίζει πάνω από 100 ευρώ. Συνήθως με 50 ευρώ έχουμε εξασφαλίσει ένα εξαιρετικά καλό πρότυπο για να ξεκινήσουμε τη δημιουργία του ιστοτόπου μας. Η επιλογή του συνήθως γίνεται με βάση τα χρώματα της εταιρείας. Δηλαδή θέλουμε το πρότυπο να ταιριάζει με το λογότυπο της εταιρείας. Ουσιαστικά θέλουμε να πάρουμε σε μεγάλο βαθμό έτοιμο το web design. Για παράδειγμα αν τα χρώματα της εταιρείας είναι πράσινο και άσπρο, δεν μπορούμε να επιλέξουμε κόκκινο λογότυπο. Επίσης καλό είναι ταιριάζει και η απόχρωση. Για παράδειγμα, μιλάμε για το πράσινο του Παναθηναϊκού ή της BP; Αν και αυτό δεν είναι τόσο σημαντικό διότι τα περισσότερα θέματα έχουν ρύθμιση χρωμάτων και αλλάζει και εκ των υστέρων αυτή η ρύθμιση. Εδώ μπορείτε να δείτε τις τεχνικές  προδιαγραφές του σωστού web design.

Υποστήριξη ιστοσελίδων

Ζητήματα που αφορούν την ταχύτητα, την ασφάλεια και τη συμβατότητα με όλες τις συσκευές και όλους browsers είναι εντελώς τεχνικά θέματα και δεν θα τα εξετάσουμε. Άλλωστε κάθε αξιόπιστη εταιρεία φιλοξενίας μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια και την ταχύτητα ενός ιστοτόπου. Όπως επίσης κάθε μοντέρνο θέμα (template) είναι συμβατό με όλες τις συσκευές (mobile friendly) και όλους τους φυλλομετρητές.  Η συμβατότητα με όλες τις συσκευές απαιτεί υποστήριξη ιστοσελίδας, ή με άλλα λόγια συντήρηση ιστοσελίδας. Κατά την υποστήριξη ιστοσελίδας γίνεται συχνή ανανέωση των plugin του wordpress  ώστε να μην υπάρχουν δυσλειτουργίες σε καμία συσκευή. Εδώ έχουμε μια εξαιρετική πρόταση για υποστήριξη ιστοσελίδων.

web design

Δημιουργία ιστοσελίδας

Όλα καλά μέχρι εδώ. Θα περίμενε κάποιος ότι η δημιουργία ιστοσελίδας είναι εντελώς τυποποιημένη διαδικασία, όπως είναι το ράψιμο ενός ρούχου ή το μαγείρεμα ενός φαγητού. Δυστυχώς όμως ακούμε πολλά παράπονα από πολλούς πελάτες αλλά και πολλούς κατασκευαστές ιστοσελίδων. Ο πελάτης λέει: «μα αφού σου λέω τι θέλω, γιατί δεν το φτιάχνεις;». Ο κατασκευαστής λέει: «Αυτό που θέλεις θα καταστρέψει τον ιστότοπό σου». Και ο πελάτης λέει: «Δικό μου είναι το site, εγώ πληρώνω, εγώ θα σου πω τι να κάνεις». Όμως όταν γίνουν οι αλλαγές που θέλει ο πελάτης, τότε εκ των υστέρων παραπονιέται ότι το αποτέλεσμα δεν είναι καλό. Και θέλει να του το ξαναφτιάξουν το site από την αρχή.

Προβλήματα στην κατασκευή ιστοσελίδων

Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα που συζητάμε σε αυτό το άρθρο. Πως θα γίνει η κατασκευή της ιστοσελίδας με τον καλύτερο τρόπο, και με τις λιγότερες διαφωνίες εκ μέρους του πελάτη. Όσο λιγότερα email, όσο λιγότερα τηλεφωνήματα, τόσο ευκολότερη η δουλειά του τεχνικού. Και όσο πι ξεκάθαρα τα πράγματα, τόσο πιο ικανοποιημένος ο πελάτης.

Κατασκευή ιστοσελίδων

Εδώ πρέπει να επισημάνουμε κάτι. Στην εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων οι τεχνικοί είναι επαγγελματίες στην κατασκευή site. Έχουν δημιουργήσει εκατοντάδες ιστοσελίδες κaι γνωρίζουν πολύ καλύτερα από τον πελάτη τι αρέσει στον κόσμο. Έχουν διαβάσει άρθρα, έχουν παραδώσει και ωραίες δουλειές -αλλά και κακές δουλειές-, και γνωρίζουν πολύ καλύτερα από τον πελάτη πότε ένα site είναι καλό και πότε όχι. Εδώ μπορείτε να ενημερωθείτε από την κορυφαία ομάδα στην Ελλάδα  για την κατασκευή ιστοσελίδων με επαγγελματικές προδιαγραφές.

Κατασκευή ιστοσελίδων

Να επιλέξετε αξιόπιστη  εταιρεία κατασκευής site

Άρα η πρώτη συμβουλή που δίνουμε στον πελάτη είναι να επιλέξει μια αξιόπιστη και καταξιωμένη εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων. Να δει πετυχημένους ιστοτόπους που έχει δημιουργήσει, να μιλήσει με τον τεχνικό, και να ακούσει την πρόταση της εταιρείας για την ιστοσελίδα του. Να μην παραβλέψει την άποψη του επαγγελματία. Και πάνω από όλα να εμπιστευθεί τον επαγγελματία  δημιουργό ιστοσελίδων.

Προσπαθήστε να καταλάβετε τι ακριβώς θέλει ο πελάτης

Και αντίστοιχα η συμβουλή που δίνουμε στον τεχνικό κατασκευής ιστοσελίδων είναι να ξεκαθαρίσει εξ αρχής τις απαιτήσεις του προς τον πελάτη. Ναι, δεν έγινε τυπογραφικό λάθος. Τις απαιτήσεις από τον τεχνικό προς τον πελάτη. Συνήθως ο τεχνικός λέει: «Δώσε μου κείμενα και εικόνες». Ή στην καλύτερη περίπτωση «πες μου τι να βάλω εδώ». Αυτή η προσέγγιση κατά τη γνώμη μας είναι λανθασμένη. Το λάθος έγκειται στην οργάνωση του υλικού. Ναι μεν ο πελάτης γνωρίζει καλά την επιχείρησή του. Όμως ο τεχνικός γνωρίζει πολύ καλύτερα πως να κάνει την παρουσίαση στο internet.

Η χρυσή τομή στην κατασκευή ιστοσελίδων

Η χρυσή τομή είναι η εξής. Μετά την επιλογή του θέματος (template) ο τεχνικός να ζητήσει από τον πελάτη να του πει τι ακριβώς θα μπει στα κρίσιμα σημεία του ιστότοπου. Δηλαδή στο menu, στο κεντρικό banner, στην κεντρική σελίδα και στο footer. Εκεί είναι που γίνονται πολλές παρεξηγήσεις.

Παράδειγμα κατασκευής site : menu ιστοσελίδας

Για παράδειγμα: εάν το menu έχει 5 επιλογές, όσο και να προσπαθήσει ο τεχνικός δεν θα καταφέρει να φτάσει στις 8. Αλλά και να καταφέρει, θα έχει καταστρέψει το site. Διότι θα αναγκαστεί να μικρύνει πολύ τη γραμματοσειρά, άρα το menu δεν θα τραβάει την προσοχή του επισκέπτη. Και μετά δικαιολογημένα δεν θα αρέσει στον πελάτη. Εδώ φταίει ο τεχνικός. Αυτός είναι ο επαγγελματίας, αυτός όφειλε να εξηγήσει στον πελάτη το λάθος που πάει να συμβεί.

Μην καταστρέφετε το θέμα που επιλέξατε

Άλλωστε δεν είναι τυχαίες οι διατάξεις των θεμάτων. Η εποχή που το κάθε site είχε ένα κατακόρυφο menu στα αριστερά με 30 επιλογές, έχει περάσει εδώ και 10 χρόνια. Πλέον οι βασικές επιλογές στο menu δεν είναι πάνω από 5. Και οι βασικές εικόνες της κεντρικής σελίδας δεν είναι πάνω από 5. Εκεί πρέπει να μπουν τα δυνατά σημεία της εταιρείας. Ο πελάτης περιγράφει την επιχείρησή του, δίνει στον τεχνικό τα δυνατά σημεία. Και ο τεχνικός φροντίζει για την καλύτερη παρουσίαση αυτών στο site.

To site είναι η βιτρίνα της επιχείρησης. Οι περισσότερες επιχειρήσεις αναθέτουν τη δημιουργία βιτρίνας σε εξειδικευμένες εταιρείες και διακοσμητές. Σίγουρα ο έμπορος κατέχει τη γνώση των προϊόντων του καλύτερα από το διακοσμητή. Όμως ο διακοσμητής ξέρει καλύτερα πώς να τα προβάλλει, πώς να τα παρουσιάσει. Ακριβώς το ίδιο ισχύει και στην κατασκευή ιστοσελίδας. Ο τεχνικός ξέρει καλύτερα πώς να τα προβάλλει, πώς να τα παρουσιάσει.

Κατασκευή ιστοσελίδας ή κατασκευή eshop;

Άλλο παράδειγμα που αφορά το menu.Με διαφορετικό τρόπο προσεγγίζουμε την κατασκευή ιστοσελίδας και με διαφορετικό τρόπο την κατασκευή eshop . Ο πελάτης, πολλές φορές λόγω βιασύνης, δεν επιλέγει σωστά τις λέξεις στο menu. Τι σημαίνει αυτό. θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο menu όλες οι δραστηριότητες της εταιρείας που θέλει ο πελάτης να προβάλλει. Ας πάρουμε για παράδειγμα μια εταιρεία ανακαινίσεων. Η ανακαίνιση περιλαμβάνει τοποθέτηση πλακιδίων, βαψίματα, τοποθέτηση κουφωμάτων, γυψοσανίδες, πατώματα, ηλεκτρικά, υδραυλικά. Η εύκολη λύση για τον τεχνικό είναι να τα βάλει όλα στο menu. Και επειδή δεν χωράνε όλα, να επιλέξει τα σημαντικότερα κατά τη γνώμη του. Από εμπειρία που έχουμε σε τέτοιες δουλειές, μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι ο συλλογισμός είναι εντελώς λανθασμένος. Το σημαντικό σε μια εταιρεία ανακαινίσεων είναι να προβάλει τις προσφορές, τις εργασίες που παρέδωσε (με gallery εικόνων), και ίσως και κάποιες συμβουλές. Οι τεχνικές λεπτομέρειες για πλακίδια και αλουμίνια δεν πρέπει να μπουν στην πρώτη σελίδα. Και αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο ΠΡΙΝ ακόμα αγοραστεί το template. Ο σωστός επαγγελματίας πρέπει να έχει ρωτήσει προκαταβολικά τον πελάτη για το menu. και αν δεν συμφωνήσει, να μην προχωρήσει σε προκαταβολή, αγορά και εγκατάσταση θέματος.

Κατασκευή eshop

Αντίθετα, εάν η ίδια εταιρεία έχει και ηλεκτρονικό κατάστημα και πουλάει έπιπλα μπάνιου και είδη υγιεινής, τότε στο eshop το menu θα είναι εντελώς διαφορετικό. Στη δημιουργία eshop υπάρχουν άλλου είδους απαιτήσεις. Τόσο το menu στο eshop, όσο και το slider του eshop (αν υπάρχει). Μάθετε περισσότερα για την κατασκευή eshop πατώντας εδώ.
Κατασκευή eshop

Παράδειγμα: επιλογή εικόνων για το banner

Ένα τρίτο παράδειγμα αφορά το κεντρικό banner, ή αλλιώς το image slider. Εδώ συνήθως θέλουμε 5-6 καλές εικόνες. Υπάρχουν αυτές οι εικόνες; Έχουν κατάλληλες διαστάσεις; Για παράδειγμα  αν φτιάχνουμε την ιστοσελίδα σε μια εταιρεία συμβούλων ίσως να επιλέξουμε ένα θέμα που δεν είναι προσανατολισμένο σε εικόνες, ή καλύπτεται από τυποποιημένες εικόνες που μπορούμε να αγοράσουμε σε stock image sites. Αυτό πρέπει να το πει ο τεχνικός στον πελάτη. Ώστε να μην έρθει ο πελάτης μετά από λίγο και πει: «Έχω βρει ένα site ανταγωνιστή με slider. Εσύ γιατί δεν μου έβαλες slider στο δικό μου;». Μια καλή επιλογή είναι πριν επιλέξουμε θέμα να κοιτάμε τα site ανταγωνιστών. Ώστε να είμαστε στο σωστό μήκος κύματος.

Δυσκολίες για τον τεχνικό κατασκευής ιστοσελίδων

Όταν ο τεχνικός  μπαίνει σε τεχνική συζήτηση με τον πελάτη, έρχεται σε δύσκολη θέση. Συνήθως θέλει να ικανοποιήσει τον πελάτη και προκειμένου να το πετύχει αυτό, άθελά του, κάνει παραδοχές που λίγο λίγο καταστρέφουν τον ιστότοπο και δημιουργούν κακό προηγούμενο στην επικοινωνία. Τι σημαίνει κακό προηγούμενο: ότι ο πελάτης συνηθίζει να ζητάει όλο και πιο πολλά. Ίσως ο τεχνικός να αισθάνεται άβολα διότι δεν κατάλαβε τι ζήτησε ο πελάτης . Όσο περισσότερα ζητάει ο πελάτης, τόσο περισσότερο θα δυσκολεύεται ο τεχνικός να κατανοήσει. Ίσως ο τεχνικός να πιέζεται να κλείσει το project επειδή έχει καθυστερήσει πολύ. Ίσως ο τεχνικός να διαισθάνεται την αρνητική διάθεση του πελάτη (όσο περισσότερο καθυστερεί ένα project, τόσο αρνητικότερη γίνεται η διάθεση όλων).

Συμβουλές προς τον τεχνικό δημιουργίας site

Σε γενικές γραμμές, κατά τη γνώμη μας ο τεχνικός δημιουργίας site οφείλει να προστατέψει τον πελάτη από λανθασμένες επιλογές. Και ο πελάτης οφείλει να εμπιστευτεί τις επιλογές του τεχνικού. Ο πελάτης οφείλει να θέσει προκαταβολικά τις απαιτήσεις του, και ο τεχνικός οφείλει να θέσει έγκαιρα τις ενστάσεις του. Όσο περισσότερα ζητήματα τεθούν πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής ιστοσελίδας, τόσο πιο καλό θα είναι το αποτέλεσμα και τόσο μικρότερη η πιθανότητα παρεξήγησης. Μια τυποποιημένη φόρμα για την καταγραφή των βασικών επιλογών (τίτλοι στο menu, κείμενα και εικόνες κεντρικής σελίδας, περιεχόμενο header και footer) αποτελεί ασφαλή συνθήκη για την έναρξη των εργασιών κατασκευής ιστοσελίδας. Ο πελάτης εγκρίνει, υπογράφει, και ο τεχνικός δουλεύει χωρίς εκ των υστέρων παρεμβάσεις. Αυτή η συμφωνία ενδείκνυται να γίνει πριν ο πελάτης δώσει προκαταβολή. Και να γίνει ξεκάθαρο στον πελάτη ότι αναθέτει στην εταιρεία το έργο κατασκευή ιστοσελίδας με αυτές τις απαιτήσεις, οι οποίες δεν θα τροποποιηθούν στην πορεία.

Κατανοήστε τις απαιτήσεις του πελάτη σας

Έχοντας λάβει τις απαιτήσεις του πελάτη, έχοντας αναγνωρίσει τις ανάγκες της εταιρείας του πελάτη, η συζήτηση παύει να είναι τεχνική και το ενδιαφέρον μετατοπίζεται στο μάρκετιγκ. Ο τεχνικός όταν ξεκινήσει να φτιάχνει τη σελίδα έχει ολόκληρο το σημαντικό υλικό (την πρώτη σελίδα, το menu, τις εικόνες για τα sliders) και γνωρίζει τι θέλει να τονίσει ο πελάτης. Με αυτό τον τρόπο περιορίζεται σε μεγάλο βαθμό η επικοινωνία του τεχνικού με τον πελάτη. Και επιπλέον γίνεται ευκολότερη. Για παράδειγμα, άλλο να λέει ο πελάτης «αυτό  δεν το έκανες όπως ακριβώς σου το ζήτησα» και άλλο να λέει «δεν έχετε προβάλλει αυτό το δυνατό σημείο της εταιρίας μου». Η πρώτη συζήτηση είναι καθαρά τεχνική, και δύσκολη για τον τεχνικό. Αντίθετα η δεύτερη συζήτηση αφορά την πληροφορία που πρέπει να μπει στο site και όχι τον τρόπο που πρέπει να μπει.

Πως θα μπει η πληροφορία στο site

Ο τρόπος που θα μπει η πληροφορία στο site αποφασίστηκε στην πρώτη συνάντηση, και είναι οι επιλογές που δίνει το template. Αυτό δεν αλλάζει. Εάν αυτό δεν έγινε ξεκάθαρο, τότε φταίει η εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων που ανέλαβε τη δουλειά. Έβαλε τρικλοποδιά στον εαυτό της. Προκειμένου να πάρει την προκαταβολή και να ξεκινήσει η εργασία, έχει φορτώσει με πολλή δουλειά και πολλή επικοινωνία το τεχνικό τμήμα

Ποια πληροφορία θα μπει στο site

Αντίθετα η πληροφορία που θα μπει στο site αλλάζει, αλλά αυτό αποτελεί  απλή τυποποιημένη διαδικασία χωρίς κινδύνους παρεξήγησης. Ο αδύναμος κρίκος εδώ είναι ο τεχνικός ο οποίος προκειμένου να αρέσει στον πελάτη ίσως προτείνει λύσει που ξεφεύγουν από την αρχική συμφωνία και ανοίξει την όρεξη του πελάτη για περισσότερες αλλαγές. Μια καλή ιδέα είναι όταν αναγνωρίσουμε ότι ο τεχνικός παρεκλίνει, να συνεχίζει την επικοινωνία κάποιος άλλος.

Μην ξεχνάτε ότι εσείς είστε ο επαγγελματίας, ο ειδικός κατασκευής ιστοσελίδων

Για να καταλάβουμε τη βαρύτητα της γνώμης του επαγγελματία κατασκευής ιστοσελίδων αλλά και πόσο καταστροφική μπορεί να είναι η παρέμβαση του πλάτη στο έργο του, θα πάρουμε ως παράδειγμα το ράψιμο ενός ρούχου.

επαγγελματίας κατασκευής ιστοσελίδων

Παράδειγμα εκτός κατασκευής ιστοσελίδων

Όταν επιλέγεις να ράψεις ένα κοστούμι, τότε πρέπει να εμπιστευθείς το ράφτη. Θα του πεις τι θέλεις, θα του δώσεις το ύφασμα, και μετά θα τον αφήσεις να κάνει τη δουλειά του. Οι απαιτήσεις του πελάτη τίθενται στην αρχή. Ο πελάτης μπορεί να το θέλει φαρδύ, στενό, κοντό, μακρύ, δίχρωμο, κλπ. Εκεί ο ράφτης, αν είναι επαγγελματίας, οφείλει να σε προειδοποιήσει. Για παράδειγμα αν είσαι πολύ αδύνατος να σε προειδοποιήσει ότι το ρούχο που πας να ράψεις δεν σου ταιριάζει διότι είναι καταλληλότερο για εύσωμους ανθρώπους. Αντίθετα αν είσαι εύσωμος, τότε να σε προειδοποιήσει να μην φτιάξεις κάτι πού στενό, κολλητό. Εάν ο ράφτης το πει, τότε έχει ήσυχη τη συνείδησή του. Και εάν ο πελάτης αγνοήσει τη συμβουλή του επαγγελματία, τότε θα παραλάβει ένα ρούχο που δεν είναι ωραίο. Τότε ο πελάτης δεν έχει κανένα δικαίωμα να διαμαρτυρηθεί. Διότι ενημερώθηκε προκαταβολικά. Αλλά και τι θα μπορούσε να γίνει; Να αγοράσει ο ράφτης άλλο ύφασμα και να ξανακάνει τη δουλειά από την αρχή;

Πόσες φορές θέλεις να πληρώσεις το κοστούμι;

Ένας  πολύ καλός ράφτης θα το αναλάμβανε καθόλου να φτιάξει ένα ρούχο που δεν ταιριάζει το πελάτη του. Διότι εάν ασχολείται με την υψηλή ραπτική και συμμετέχει σε εκθέσεις μόδας, δεν θα ήθελε να κυκλοφορεί άνθρωπος με δικό του ρούχο που δεν του ταιριάζει. Ούτε θα ήθελε να έχει δυσαρεστημένους πελάτες. θα ήταν δυσφήμιση για τη δουλειά του. Αλλά εφόσον μιλάμε για υψηλή ραπτική, αν πηγαίνατε ποτέ σε ένα μόδιστρο διεθνούς φήμης, θα τολμούσατε ποτέ να κάνετε παρέμβαση στο έργο του καταξιωμένου επαγγελματία;

Ψηφιακό marketing

Τα παραδείγματα από άλλους κλάδους είναι πολύ ωραία. Διότι το ψηφιακό marketing δεν διαφέρει επί της ουσίας από το παραδοσιακό marketing. Οι άνθρωποι παραμένουν οι ίδιοι, είτε μιλάμε για το φυσικό είτε για τον ηλεκτρονικό κόσμο. Απλά στο internet marketing ενισχύουμε τις τεχνικές με όλες τις δυνατότητες του internet και της τεχνολογίας. Μάθετε περισσότερα για το ψηφιακό marketing εδώ.